Årets rosa band

Idag får det blir ett "meningsfullt" blogginlägg! (Om något jag bara blir mer och mer irriterad på ju mer jag funderar på det.)

För ett tag sen köpte jag årets rosa band. På det står det "ska bara" i blindskrift - vilket ska symbolisera ursäkter som kvinnor hittar på för att undersöka brösten. Jaha, det var ju, eh, bra och påminnande. Kanske inte helt värmande för den som diagnosticerats med bröstcancer?

Här är ett citat av Gert Wingårdh, designern av bandet, från rosa bandet-boken (som man får med när man köper ett rosa band):

"På 2009 års rosa band står orden 'ska bara' skrivna i blindskrift. Orden uttrycker det obehag många kvinnor kan känna inför bröstcancerfrågan och de ursäkter man kan hitta på för att slippa undersöka sina bröst. Att undersöka brösten är som att läsa med fingrarna, därav blindskriften. Jag hoppas att bandet kan fungera som en påminnelse om att undersöka sina bröst och gå på mammografi när man blir kallad. På så sätt kan ännu fler upptäcka och överleva bröstcancer."

Om det är meningen att orden ska stötta kvinnor med obehag att kolla brösten tycker jag det är ett ganska misslyckat försök. Att designa ett rosa band med en ursäkt är mer anklagelse än påminnelse.

Jag kan inte påstå att jag ångrade min investering på 25 kronor, i alla fall en del av pengarna går ju till bröstcancerforskning. Men det dröjer nog inte så lång tid innan jag tar bort "ska bara"-bandet och sätter tillbaka förra årets rosa band på jackan. Hade jag vetat tanken bakom årets band hade jag nog skänkt 25 spänn genom någon annan investering, vilket jag passar på att tipsa bloggläsare om att göra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0