Möjligheter

Det är den 17 maj 2011. Jag sitter i min etta i Ryd i Linköping och läser på den sista tentan innan sommaren i Molekylärbiologin jag studerar. För sju år sedan laddade inte en Internetsida jag var inne på. Om det inte vore för det hade jag inte varit här nu. Men det är inget jag tänker på, jag vet inte ens om att det är något jag kunde tänka på.

Men om den där bildsökningen hade laddat hade jag inte gått ifrån datorn. Då hade inte min syster senare stängt ner det kvarlämnade fönstret, och jag hade inte glömt bort det. Sökningen hade lett till att jag klickat in på några bilder jag inte sett förut, och jag hade hittat till en gammal nerlagd sida som hette Superadamworld. Där hade det funnits en liten hänvisning till en ny sida, Nintencom, som jag hade letat upp och blivit medlem på.

Nintencom var ett litet forum med en liten gemenskap kretsande kring spel. Där hade jag börjat knyta bekantskap med andra spelintresserade, och jag hade börjat ta mitt eget intresse för spel på större allvar. Det hade blivit något mer än ett bortglömt Gameboy Advance undangömt i en dammig låda. Så småningom hade jag blivit kär för första gången på Nintencom, vilket i och för sig hade lett till ett skadligt förtryckande förhållande, men det hade också i längden lett till stor personlig utveckling för mig, och jag hade lärt mig att ta problem och se livet och mig själv på ett hälsosamt sätt. Under det förhållandet hade jag börjat komma på tankarna att flytta längre norrut efter gymnasiet.

Genom Nintencom hade jag lärt känna dem som skulle bli några av mina närmsta vänner, och min bästa vän, som även han skulle ha bidragit till enorm personlig utveckling. Dessa vänner hade bidragit stort till beslutet att studera i Uppsala.

Uppsala hade fortsatt utveckla min känsla av frihet. Inte bara hade jag fortsatt känslan av att kunna ha vilka intressen jag ville, jag hade dessutom fått insikt i vad jag ville göra i framtiden innerst inne, skriva. Inget hade hindrat mig från att hoppa av biologin för att börja läsa språk.

Om det inte vore för den där bildsökningen som inte laddat för sju år sen hade jag inte suttit i Linköping och läst Molekylärbiologi. Men det är ingenting jag tänker på, det är inte ens något jag vet om att jag hade kunnat tänka på. Jag kanske inte ens gjorde sökningen, vad vet jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0