Vad ska jag göra med mitt liv?

Enda sen jag var liten har jag älskat djur, natur och brytt mig om miljöfrågor. Jag har alltid vetat att jag vill bli biolog. När det var dags att söka till Universitet hade jag inte mod att ifrågasätta denna livslånga beslutsamhet.

När jag började på Universitet såg jag i min framtid mig själv inom någon slags forskning. Utildningen såhär långt (Molekylärbiologi, det här är min andra termin) har varit ungefär som förväntat, eller bara bättre än förväntat, men jag har börjat inse att jag inte vill arbeta inom naturvetenskap. Forskning kommer inte fungera för mig, för jag har inte den entusiasm och det initiativtagande som krävs. Det finns fortfarande många andra yrken inom biologi (varav ett av dem jag funderat på är kriminalteknologi), men det är inga jag känner att jag egentligen VILL syssla med.

Om jag hade varit mera modig vi slutet på gymnasiet hade jag valt att köra på någon typ av författarskap. Jag är mycket mera självsäker inom språk än jag är inom naturvetenskap, och tycker också att det är mycket roligare att syssla med.

Just nu går mina funderingar såhär: Jag går klart den här terminen (för att inte bli av med boende etc, som är beroende av universitetsstudier), samtidigt som jag söker Språkvetenskap till hösten. Det är en treårig utbildning som ger befogenhet att söka vidare till utbildningar som skulle kunna ge mig jobb inom tex journalistik eller översättning.

Jag skulle kunna gå klart den här utbildningen (alltså två år till) och ändå ha befogenhet till en fortsättningsjournnalistik. Det är en ettårig utbildning som skulle ge mig jobb som journalist inom naturvetenskap (antagligen). Det känns som en kompromiss som för mig inte är särskilt lyckad. Dessutom vet jag inte hur mycket man hinner lära sig på enbart ett år.

Kvar i Uppsala vill jag vara, i vilket fall som helst.

Att hoppa av det jag går nu är inget jag direkt gör med glädje, i och med att jag gillar utbildningen och trivs jättebra med folket. Men det känns samtidigt dumt att utbilda sig till jobb man inte vill ha bara för att man tycker om klassen typ.

Ett problem med att gå kvar den här terminen i väntan på ny utbildning i höst är att jag kommer ha jättesvårt att motivera mig till att klara tentor och sånt. Nu har vi Kemi, som både är svårt och inte alls mitt ämne, och jag vill inte att det ska vara det som driver mig till att impuls-hoppa över till en annan utbildning.

Så ja, är det nån som har några råd eller vägledning? Det här är jättesvårt. ._. Följa känslan (språk) eller förnuftet (naturvetenskap)?

Kommentarer
Postat av: Becca

Men om du går klart utibldningen så har du ju en grund att stå på inom Naturvetenskapen, för att sedan gå journalistutbildningsgrejen. Då blir du ju lixom både och. Det tar ioförsig tid, men det kanske det är värt?



Är detta något du funderat på länge? Annars kan det ju kännas som en spontan grej, att du vill göra något annat för tillfället, bara för att du inte trivs med lika bra med utbildningen just nu som förut.



Mitt råd är väl egentligen att du ska följa ditt hjärta, att göra det du vill. Det känns bäst i efterhand :)



Jag är lite flummig känner jag, men jag hoppas du fick lite rådgivning/vägledning.

Eller kanske inte... :P Men jag har i alla fall sagt något, för att jag bryr mig om dig! PÖSS <3

2010-02-10 @ 19:09:40
Postat av: Tatl

Tack Beccs! Problemet är att jag inte alls vill skriva inom naturvetenskap. Jag har liksom alltid känt antingen forskning ELLER skriva, en kombination passar inte riktigt mig känns det som. Jag har funderat på det här en del, började väl förra terminen. Det är kanske följa känslan som är bäst ändå, men som sagt, inte göra nåt förhastat heller. Tack i alla fall, <3

2010-02-10 @ 19:32:44
URL: http://tatl.blogg.se/
Postat av: Jacob

Min tur att försöka!



Att ändra sig är aldrig fel, det är det som formar de mest intressanta människorna! Vilket du i och för sig redan var, men jag försöker få dig att tänka positivt. Det är viktigt!



Nu har jag inte alls bra erfarenhet över hur det fungerar men även om det är bättre att avsluta kursen än att hoppa av så låter det kostsamt i längden. Något som kanske redan är löst, men det är ju en faktor också. Så jag pratar nog bara goja nu.



Men vi kör samma svar här också, följ ditt hjärta. Språk är dessutom något som man har mycket mer användning av ifall man inte vill dedikerad sitt liv åt naturkunskap, eller hur?



Lycka till i alla fall med vidare val. :)

2010-02-10 @ 19:50:59
Postat av: Clara

Jag tycker du ska gå kvar terminen ut, samtidigt som du söker alternativa utbildningar. Så håller du så många dörrar som möjligt öppna.



Du väljer helt enkelt det som du är mest motiverad för i höst. OM du väljer att hoppa av den utbildningen du läser nu har du i alla fall en rad färdiga kuser som du kan tillgodoräkna dig i framtiden. Samtidigt som du kan välja att gå kvar om du inte känner dig lika inspirerad av den andra utbildningen då.



Annars kanske du vill ta ett sabbatsår/termin?



Men jag håller med Becca, du måste känna efter vad du själv vill och välja utifrån det.



2010-02-10 @ 19:51:06
Postat av: anna

Kör på språk!

Jag tycker det verkar som att du vill det mest.



Bättre att lägga kraften på det du vill göra i framtiden..tycker jag nurå!

go 4 it ~

2010-02-10 @ 20:34:09
URL: http://firesparkle.blogg.se/
Postat av: Tenchio

Härda ut den här terminen (tre månader går snabbt) och ta sedan ett "halvt" sabbatsår är mitt tips. Går väl lika bra att söka in till språkutbildningen i vår - och då får du tid att tänka över huruvida det verkligen är det du vill göra.

2010-02-10 @ 22:21:07
Postat av: Majkiboy

Ha skrivandet som en hobby. Annars slutar du ha det som en hobby. Det är i alla fall min erfarenhet, samt vääldigt många jag pratat med om det här. Men sen måste det väl finnas en massa inriktningar inom biologi du kan ändra till? Molekylärbiologi är ju ganska trist :) Kör något mer "naturigt" något som gör att du får vara ute i verkliga livet mer. :):):)



Sen är det alltid värt att slutföra en utbildning. Men bästa tipset jag kan ge är att snacka med studievägledaren, vår på institutionen för naturvetenskap är asbra i alla fall!

2010-02-10 @ 23:39:02
URL: http://majkiboy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0