Rakhyvlar och Tevespel

Okej, vadfan är grejen med rakhyvlarna på Ica? Jag pratar om vanliga rakblad som säljs som "refill" till rakhyvlar, från ett låst skåp bakom kassan. Jag kan bara komma på tre anledningar till varför rakbladen ska säljas från skåp bakom kassan.

1. Föhindra rånare från att beväpna sig med dem

2. Förhindra självskadare från att skada sig med dem

3. Förhindra snatteri

So far so good. Men om vi ska ta och titta på motargumenten till motiveringarna...

1. Visst, man KAN säkert skada någon med rakblad. Med lite god vilja och ansträngning. Men allvarligt talat, om man nu vill råna Ica med rakblad, kan man inte ta med sig rakblad in i butiken? Hemifrån, eller från en annan butik? Eller från sist du handlade rakblad på Ica? Personligen skulle jag nog hellre beväpna mig med någon av de kökskvivar som säljs ute i butiken i stället. Men det är ju bara jag.

2. Ja... dessa galna, folkilskna desperata självskadare... Vi känner alla till de problem de har skapat genom att väsande kasta sig över Icas rakblad för att genast slita upp paketen och skära sig på plats. Detta har Ica löst genom att enbart sälja rakblad i kassan, för då har dom en tendens att gå hem och skära sig i stället. Och vilken tur att dom inte har tänkt på köksknivarna. Hm... Nej.

3. Jag kan faktiskt förstå varför man skulle vilja snatta dem, för de är djävulskt dyra för några bitar plast och metall. Skåpet bakom kassan justified. Men LÅS? Jag menar, om någon försöker snatta från skåpen bakom kassan, skulle inte det typ, märkas och förhindras? Måste verkligen skåpen LÅSAS för att hindra just dessa rackarns rakblad från att stjälas?

Nej, jag hittar ingen anledning bra nog. Är man kanske rädd att någon ska preparera bladen om de inte hålls under uppsikt? Typ förgifta dem så att första bästa person som slinter och skär sig blir förgiftad och dör? Vaknar rakbladen på natten och försöker rymma? Om någon vet, tala gärna om för mig den riktiga anledningen. Eller kom med teorier. Teorier är bra.

Jag har precis införskaffat en 360 för övrigt och har en drös ospelade spel att ta tag i... helgen kom helt klart lägligt! :3 Jag köpte idag tex Zone of the Enders som Zid tipsat mig om... Och jäklar vilket spel, helt klart bästa på länge! Enorma robotar som skjuter laser och slidear runt med fötterna på fast mark som om det vore skridskor och is och som kan sväva och en subtilt humoristisk dialog och saker som sprängs och nice musik... och jag SUGER inte på det! Nu är det dags för mig att sussa så jag orkar spela mer imorrn.

Ajö! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0